torsdag 7. august 2008

Mjølkedalspiggan og Søre Sagi

Første alenetur på 2k-topper!

Skrevet av Carl F

Klokka ringte 08.45 og etter å ha spist en god frokost la vi (Bjørn-Even, Sondre, Frigg og Carl Fredrik) i vei fra førstnevntes hytte en time senere. Etter noen harde turer dagene før, følte faren til Sondre for en hviledag, men vi gutta måtte på tur Dette skulle blir vår første tur på 2-K-topper uten voksne.
Skydekket lå lavt (ca. 1600 m), men vi gikk oppover Mjølkedøla i håp om oppklarning utover dagen. Tempoet var bra, svetten rant og etter en drøy times gange stod vi i sørenden av St. Mjølkedalsvatnet med Mjølkedalsbreen midt i mot. Et fantasisk skue! Vi fortsatte på den T-merkede stien, før vi krysset den lille elven fra vann 1436 og fulgte nordenden av vannet inn til foten av breen. Landskapet her bærer preg av isens arbeid; mye småstein, grus og sleipe berg. Vi merket med en gang det kalde gufset fra breen da vi satte oss ned for dagens første pause. En brødskive og litt sjokkis ble fortært. Mer ble det ikke tid til, for vi var ville etter å komme oss opp i høyden! Nedenfra ser Mjølkedalspiggen ganske heavy ut; en bratt og flott rygg med noen få klyvepunkter var det vi hadde lest på forhånd. Noe som skulle vise seg å stemme ved å legge på litt til......

Vi hadde nå gått 2 og en halv time, og var på vei oppover på ryggen. Skylaget ble høyere og høyere, og utsikten utover breen var fantastisk! Det var jevnt bratt, men ikke noen utsatte punkter hittil. Omtrent halvveis oppe på ryggen fant vi noen flotte renner som vi kløyv opp. På ca. 1700 meters høyde begynte steinene å bli litt sleipe. Tydelig at det hadde regnet her.... Etter å ha forsert en hammer og litt småklyning til, stod vi endelig på toppen av Søre Mjølkedalspiggen; en artig topp!

Langt borte på andre siden av breen kunne vi så vidt skimte Uranostind og Slingsbytind, mens Sagi stakk opp av skyene bak. Da vi så dette fikk alle sammen et sinnsykt kick!! Vi hadde avtalt med faren at vi bare skulle gå på Piggen, men det vi så foran oss var helt sinnsykt Sondre tok fram mobilen og skrev en melding hvor han ba pent om at vi skulle få lov til å fortsette videre. "Kjære pappa! Været er bra og Sagi ligger og venter på oss! Kan du være så snill å la oss gå dit?" Svaret vi fikk var: "Det er greit, bare det ikke er brattere og mer utsatt en Hjelledalstind (som vi var på dagen før)!" Vi ble helt "ruset" og fortsatte fra Søre og bortover eggen mot Piggen. Vi så den ikke helt klart, men kunne skimte konturene oppe i skyene. Da eggen var passert, kom noe overraskende på oss! En ganske heavy hammer Vi hadde lest både i Bibelen og i håndboka til Thommessen, og begge steder var det omtalt som bratt klyving (klyves rett på). Ingen gul trekant heller. Vi satte fra oss bikkja og begynte å klyve oppover. Sondre kom seg greit opp etter en liten stund, mens Bjørn-Even og Carl Fredrik slet litt mer. Til slutt kom Bjørn-Even seg opp, men Carl Fredrik hadde vanskeligheter. Til slutt tok han av seg sekken, hev den opp til dem og konsentrerte seg! Han klamtret seg rundt steinen og ved hjelp av Bjørn-Evens hånd kom han seg opp. Et glipptak her ville ikke vært bra bak han var det laaangt ned i breen!! Denne hammeren fortjener en gul trekant!

Videre var det enkelt over raudberg til toppen. Vi hadde fin utsikt fra toppen og ned i Skogadalen. Men vi ble her ikke lenge. Lysten på å utforske klyvepunktet ned fra Piggen i retning Sagi var stor, og vi gutta var litt usikre på hva som ventet oss. "Når den sinnsyke hammeren ikke var trekant, hva var det som kom nå? Et 10 meter høyt stup??", tenkte vi. Men da vi så veien ned fikk vi oss en overraskelse... Dette var jo ikke noe vanskelig. Det var jo bare å fire seg ned på gode tak, så i løpet av ett minutt var alle tre nede... I ren "Sagi-rus" fortsatte vi bortover mot toppen. Vi rundet den lille navnløse knatten før vi for alvor begynte på oppstigningen til Sagi. Her var det bratt med MYE løs stein. På toppen av Sagi (2040) var vi sinnsykt glade. En drøm hadde gått i oppfyllelse. Ikke var den ekstremt vanskelig å bestige heller..... Akkurat passe som førstegangs-alene-2K-tur uten en voksen. Vi så bortover på Midtre og Nørdre Sagi. Kunne skimte den smale eggen der borte... Vi gikk bort på de små høydene i retning Midtre for å få klatrepunkte i nærmere øyesyn. Utrolig morsomt og spennende å se denne eggen!! Det er alledre bestemt at denne skal traverseres neste sommer!! Vi gleder oss!!! Etter litt energi, i form av fruktnøtt, begynte vi på returen. Halvveis nede i ura skjedde det noe!! Carl Fredrik gikk foran, med Sondre rett bak. Plutselig løser han ut en sinnsykt stor stein som lander akkurat der Carl Fredrik har foten sin. Heldigvis klarer han å reagere på ren refleks slik at beinet blir flyttet ett tidelssekund før steinen lander.

Tilbake rundet vi mjølkedalspiggen i vestsiden. Her var det bratt og mye løst. Men vi kom oss opp til Frigg. Det siste bratte partiet var på snø. Da vi begynte på nedfarten fra S.-Piggen kom det fryktede været! Det begynte å sludde og regne om hverandre. Vi var litt ekstra forsiktige mht. glatte steiner. Men det gikk overraskende bra, og vips! så var vi nede igjen ved Mjølkedalsvatnet!! Vi hadde klart det nå gjenstod bare sjarmøretappen. Vi valgte å gå en litt annen vei tilbake. Vi krysset vannet i nordenden og fulgte vestsiden nedover, forbi vann 1293 og 1288, før vi kom ned ved fossen og inn på stien ned til Eidsbugarden.

Harde fakta:
*30 km
*10 timer 7 min
*1650 høydemetre

Ved hytta ble det en dukkert i bekken, før Trøndersodd stod på menyen. Det ble køying relativt kort tid etter middag. Nye topper skulle bestiges dagen etter!!

Ved Mjølkedalsvatnet er det er vakkert!

På vei mot breen. Den var helt svart nederst, men lenger oppover var det fin blåis og snø.

Etter to og en halv times gange var det på tide med en pust i bakken.

Oppover på ryggen var det panoramautsikt ned i Mjølkedalsbreen.

Bjørn-Even klarte ikke å holde seg unna breen!

Fra toppen av Søre Mjølkedalspiggen dukket Søre Sagi opp. For et KICK!

Frigg hadde det toppers, men ble lei seg da vi måtte sette henne igjen under Mjølkedalspiggens østhammer.

Eggen mellom Søre og Store Mjølkedalstinden var artig.

Vi er i gang på hammeren!! Her er det full konsentrasjon...

Bjørn-Even hjelper Carl Fredrik opp østhammeren. Meget utsatt parti!

Sondre fant et klatrested før Mjølkedalspiggen.

Carl Fredrik var fornøyd over å ha besteg Mjølkedalspiggen.

Mange gode tak ned klyvepartiet fra Mjølkedalspiggen.

Sagi, kvass og lokkende for enhver toppentusiast.

Siste væskeinntak før toppstøtet på Søre Sagi.

En del løs ur opp mot Søre Sagi, her holdt det på å gå virkelig galt med Carl Fredrik.

Endelig på toppen av Søre Sagi, dette er EKTE GLEDE!

Nordover mot Sagis kvasse egg.

Stort lenger kom vi ikke før eggen ble virkelig eksponert.

Bjørn-Even med Søre Sagi i bakgrunnen.

Carl Fredrik er fornøyd med dagens
fangst!

Returen gikk i ura sør-vest for Mjølkedalspiggen.

Tilbake ved Frigg, nå kom en skikkelig regnbyge. Det ble litt ekkelt ned svaene fra
Søre Mjølkedalspiggen.

Sondre og Carl Fredrik+Frigg takker for turen!

Bjørn-Even nyter tindene i stille stund.

GPS-track over dagens rute (utelatt delen fra