lørdag 31. mai 2008

Hallingskarvet på langs

Gutta på tur!

Skrevet av 500fjell

Helgen 30. mai til 1. juni dro jeg, Carl F, Bjørn-Even, pappa og onkel på tur over Hallingskarvet. Regner med at såpass mange har gått der at jeg ikke gidder å gå i detaljer. Vi dro på formiddagen 31. mai i bil opp til Ustaoset, været var bra og gjengen var optimistisk. Vel framme ved Ustaoset, pakket vi ut sakene og skia og satte oss på toget til Finse. Toget var en halv time forsinket, og vi var ikke i gang før klokken 13.30. Det ble en super tur, med en overnatting, noen toppbestigninger på veien og vi tok oss den tiden vi trengte. Overrasket ble vi over at Hallingskarvets platå virket uendelig mye lenger enn når en går Skarverennet. Det ble to nydelige dager på Buskeruds tak, med god utsikt over Hardangervidda og Skarvheimen. Føret var ikke det helt store, da et snølag hadde kommet noen dager før, det sugde i nedoverbakkene! Takk for turen alle mann, gjennom det virkelige skarverennet på 50 km!

Dessverre er det kommet noe solkrem/skitt på mitt kamera som gjorde bildene uskarpe. Jeg har også tatt noen stillbilder fra video med, som er bedriten kvalitet, men litt stilige.

Jeg lar bildene fortelle resten:

Så var vi i gang, en hel gjeng med idioter ville min farfar sagt :P

Bare etter et par timer måtte vi til å smøre om, på med aqua klister for de med dårligst feste.

Nei, at ungdommen aldri lærer å bli voksen!;)

Carl Fredrik skuer ut mot Kyrkjedørsnuten, en kul liten knatt!

Sett fra sør, minner litt om Hårteigen.

Sekken var for lett, så Bjørn tok med halv liter solo.

Alle åpnet øynene da Halvor hadde tatt med kylling og potetgull, her gryter Bjørn-Even innpå;)

Hallingskarvet er ikke bare et flatt platå, det er mye opp og ned. Måleren viste totalt over 1800 høydemeter totalt.

Sky`s the limit!

En blir godt kjent med denne breen (Hardangerjøkulen) om en går Skarvet på langs.

Ja, slik var det hele veien xD

Der har vi veiviseren i vest (Hårteigen), Hardangerviddas utkikkstårn. :)

Sunset.

Halvor har noe å lære når det gjelder pakking på tur, jernsteikepannen og dunputen var ikke det lureste... :O

Det var noe i veien med Carl Fredrik sitt liggeunderlag. Minner mer om en vannseng eller saccosekk!

På Buskerud og Hallingskarvet sin høyeste topp (1933 moh).

Fikk en hyggelig hilsen fra eventyreren Eirik Tryti, bor i samme kommune som meg. Inspirerende å høre om hans bravader på Everest og annet =D

Bjørn-Even ned "brattbakken" til Folarskaret. Dette var verre enn magasuget i Bø ;)

Lordehytta i Folarskaret.

Bakkene opp fra Folarskardet var lettere enn ned i Folarskardet (Bjørn-Even er nok ikke enig).

På vei mot Eimefonni og Presteholtskarvet.

Bakken ned Presteholtskaret er nokså bratt for de som ikke lærte telemark i sin ungdom.

Fikk dessverre ikke tatt noen skikkelige bilder av elvekryssing, det her er den "enkle" ruta over.

Ferdig med en knalltur!!! Takk for turen, nå venter tre store pizza på peppes Geilo ;)