søndag 2. november 2008

Tonekollen, 368 moh

Dagens plan var å ta sesongens første skitur fra Skansebakken i Sørkedalen. Men på grunn av dårlig kollektivtilbud søndag formiddag og foreldre opptatt med diverse andre ting, ble det vanskelig for meg å gjøre det. Etter litt om og men, bestemte jeg meg for å ta Tonekollen, 368 moh, i Østmarka.

Det var skyfri himmel, og nattens kuldegrader gjorde det vakkert ute. Jeg syklet inn til Siggerud og videre til Fjell. Asfalten var ikke så glatt som jeg trodde, så det gikk overraskende bra. Men på vei inn til Bysetermåsan sklei jeg noe så sinnsykt, fikk sleng og tryna. Heldigvis var det bare ren is, så verken klær, utstyr eller hovedpersonen selv fikk varige mèn. Fra Bystetermåsan er det 2 km inn til Vangen, hvor jeg parkerte sykkelen og tok beina fatt. Her inne var det mer snø enn hjemme. Tipper det lå ca. 10-15 cm i terrenget.


Jeg fulgte blåmerket sti (Flyktningeruta) til Tonevann. I krysset her tok jeg til høyre og fulgte stien mot Bøvelstad til Naturreservat-skiltet. Herfra går det en umerket sti til topps.



På grunn av været møtte jeg på en del mennesker underveis. Noen på rolig søndagstur, mens andre på treningstur som meg.

Tonevann sett fra sør mot nord


Etter ca 180 høydemeter stod jeg på toppen. Det sies at Tonekollen kanskje har Østmarkas beste utsikt. Et vanvittig skue! Jeg så ”alt”; hele Nordmarka, Bærumsmarka, Finnemarka, Blefjell, Vegglifjell og til og med Gaustadtoppen. Man kan korts sagt se hele Østlandet sør vest for Oslo.


Toppunktet


Gaustadtoppen sees i det fjerne


Mot Tryvannsåsen med Lisæterkollen (349) i forgrunnen

Hjem igjen tok jeg samme veien, men var litt ekstra forsiktig da jeg kom til svingen jeg falt i. Takk for turen!

- Carl F

Ingen kommentarer: