fredag 17. april 2009

Tre praktfulle turer i Jotunheimen

Skrevet av Sondre

Torsdag 16. april – avreise til Jotunheimen

Rett etter at skolen sluttet kl. 14.00 kjørte jeg av sted med sakene i bilen mot Jotunheimen. Litt synd var det at Valdresflya ikke åpnet før kl. 08.00 neste morgen, men er været meldt bra på fredag så må man dra tidlig av gårde. Etter en burger på Ringebu og råning opp Heidalen stod jeg klar med pulk på Bessheim fjellstue kl. 19.00. Planen var egentlig å ha basecamp ved Russvassbue, men siden muttern ville at jeg skulle være på et sted med mobildekning ble campen i utoset av Bessvatnet, foreldre altså! Det ble en fin ettermiddag samtidig som jeg slet pulken opp bakkene til Bessvatnet, i horisonten så jeg at Valdresflya var brøytet ferdig. Det er blir nok en fest over Flya denne helgen, tenkte jeg. Heldigvis var det åpent vann i utoset av Bessvatnet hvor en kunne drikke av hjertens lyst. Etter at teltet stod klart var det bare å få seg noen timers søvn, for neste dag stod en real tur på programmet.

Fredag 17. april – storeslem over Nautgardstindane+Nubber

Klokken vekte meg kl. 05.00, og jeg begynte med en gang å lage meg havregrøt til frokost. Det var godt å få noe varmt i sjela, for denne natten hadde termometeret vist under -10 grader. Ute lyste månen på himmelhvelvingen bak et tynt, tynt skylag som snart ville sprekke opp. Det var nesten ikke et vindpust da jeg satte av gårde ned bakkene mot Russvassbue. Morgenskaren ga meg meget raske forhold! Russvassbue ligger meget idyllisk til ved Russvatnet, en plass jeg gjerne skulle bodd. Jeg merket allerede antydninger til gnagsår, så jeg måtte plastre hælen godt med sportstape.

I hallet rundt Nørdre Tverråe begynte sola å titte fram, og jeg fikk øye på rundt 4-5 store reinsdyrsflokker! Noen av dem bestod sikkert av flere hundre rein. Området her var nokså avblåst og avsmeltet, så det var fint for dem å beite på den åpne vegetasjonen. Jeg tok meg en god rast ved foten av Russli-Rundhøe (1831). Her hadde jeg god utsikt over der jeg vandret i snøføyka i februar http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=15547. Den gangen måtte vi snu på grunn av en kald bikkje, men i dag var hevnens time kommet. På Hindflyin begynte etter hvert vinden å øke på. Lett føyksnø svevde langs med bakken. Jeg fikk varmen i meg da bakken opp til den såkalte Øst for Austnubben var unnagjort, en liten topp på 2020 moh.

Nå begynte ranglingen for fullt! Jeg plukket med meg Austnubben (2049) og Veslnubben (2055) før jeg tok en pause i le av varden på Stornubben (2174). Her fikk jeg signaler til å gi de hjemme en beroligende telefonsamtale. Nå var det videre bratt ned mot den meget usikre kandidaten på 2098, så litt mer ned før en skikkelig stigning opp mot Austre Nautgardstinden. Området rundt Stornubben var ganske avblåst, så skiene fikk seg en del riper på denne turen. Noen meter før toppen så jeg meg tilbake mot Nubbene, og på kanten mot Hindholet ante jeg en mulig timetring? Ovenfra er det simpelthen umulig å beregne skardybden, men jeg måtte renne ned de 60 høydemetrene for å skjekke. Skuffelsen var stor da den nesten ikke hadde primærfaktor. Punktet hadde en liten varde, og da jeg ruslet ut mot denne så skjedde noe DRAMATISK! Snøen ga etter og bena forsvant rett gjennom skavlen! Heldigvis strakte jeg ut armene og fikk heist meg opp på fast grunn. Det var skummelt, og heldigvis brakk ikke hele skavlen av. Hadde den gjort det kunne jeg rutsjet fluxens 300 meter ned i Hindholet. Pass på slike skavler alle mann!

Så bar det videre til Austre Nautgardstinden (2194) og deretter til selveste Nautgardstinden (2258), en ekte kremtopp! Siste bakken opp var nokså bratt, så jeg tok av skiene helt på slutten før varden. På toppen var det faktisk helt vindstille, og jeg kunne nyte utsikten mot Jotunheimens vakre tinder under et måltid bestående av brødskiver, vann og daimsjokolade. Deretter stod dagens siste topp for tur; Nautgardsoksle (2089). Det ble en del sikksakkjøring mellom steiner ned i skaret mellom tinden og oksle. Her nede la jeg sekken fra meg og peiset oppover mot toppen. Undervegs møtte jeg et hyggelig turfølge fra Glitterheim som skulle til Nautgardstinden. Noen var norske, og andre var antakelig canadiere på tur. Etter å ha tatt på dagens siste toppvarde gjensto et sinnsykt morsomt renn ned mot Russvatnet. En kunne bare stå på uten et eneste stavtak helt fram til Russvassbue. Nå måtte jeg bare få dottene ut av ørene før jeg la i vei den siste bakken opp til teltet ved Bessvatnet. På veien møtte jeg to hyggelige dansker som skulle mot Bessheim.

Dagen var fortsatt ung da jeg ankom teltet. Fra kl. 14 til 19 lå jeg ute på en bar flekk og solte meg mens jeg spiste potetgull og leste Donald Pocket. Sånn nyter jeg livet! Til slutt krøp jeg til køys for å restituere meg best mulig til neste økt.

Turdata:
9t 15min
38 km
2185 høydemetre
7 sikre topper > 2000 moh.

Lørdag 18. april – Surtningssubretopper og Besshøe

Nå kom dagen jeg virkelig gledet meg til, en skikkelig rundtur i nytt terreng! Starten fra teltet gikk i mørket og blå himmel kl. 05.00. Ned til Russvatnet og over i skøyting på skaren bort til Blåtjønnodden. De raske forholdene gjorde til at de 7 km over vannet gikk lekende lett. Et nydelig morgenlys traff Austre Surtningssue og Besshøe idet jeg tok på fellene ved Blåtjønnodden. Oppover bakkene begynte små skydotter å samle seg til et enormt skylag. Plutselig var jeg omgitt av tett tåke, men det varte ikke lenge før jeg kom opp i sola og blå himmel. Endelig stod jeg på punkt 2122, tre timer etter at jeg forlot leirplassen. Det blåste litt her og der, men godværet veide opp for vinden.

Første topp ble Surtningssuoksle (2222) hvor jeg tok en matbit og prøvde å få mobildekning, men intet positivt resultat. Jeg så godt at det hadde vært folk her før meg de siste par ukene, mange skispor og fotspor dukket opp. Etter et kort besøk på kandidaten Surtningssuoksle Vest som jeg målte pf 7-9 med GPS stakk jeg ned på den andre kandidaten på øya midt i brebassenget. Denne er i og for seg ingen kandidat med pf 7m, men breen vil jo smelte og bli en topp der etter. På øya var det to punkter, et nokså flatt og en liten ”pinakkel” av steiner lenger mot Surtningssustupet. Jeg gikk opp på begge før jeg rant bort til der eggen mot Austre Surtningssue starter. Den hadde jeg hørt mye positivt om og hadde visse forventninger til. Jepp, den var morsom! Litt klyving her og der, og ønsket man seg litt luft kunne man følge stupkanten hele veien. Jeg fulgte ryggen over alle småtoppene helt til 2078-toppen før jeg returnerte til skiene.

Nå gikk jeg litt opp på breen før jeg rant ned mot eggen ut til Nestaustre Surtningssue (2035), dagens fjerde sikre topp. Et liten kandidat ble passert før en liten og luftig hammer ble forsert. Fra hovedtoppen hadde jeg flott utsikt til alle dagens topper, og sørover lå det et hav av skyer. Stakkars de hjemme i Oslo som er under skyene! Tilbake til skiene før jeg satt på fellene for dagens nest siste motbakke til Midtre Surtningssue (2251). Jeg skimtet noen bresprekker som jeg holdt avstand til lenger oppe, ellers satset jeg på at snøbruene ville bære meg fra å ikke falle gjennom de andre sprekkene. Før toppen måtte jeg tråkke meg over en snøkant til ryggen mot varden. Fra toppen var det fortsatt flott utsikt, spesielt mot den mektige hammeren til Surtningssue sin sørtopp! Bena var ganske møre, og tanken virket nokså underlig at jeg etterpå skulle ta fatt på 900 høydemetre opp til Besshøe (2258)!

Litt mat og drikke ga meg krefter til å feste skiene på sekken og rutsje nedover ryggen til Glopåedalen. I dalen kunne jeg spenne på skiene igjen og fare ned i tåkehavet. GPSen var kjekk til å peile seg i riktig retning før jeg kom under skylaget. Her fikk jeg øye på Gjende for første gang i dag. Ganske spesielt det å være under og over skyene, og snart tok jeg fatt på de harde bakkene mot ”Heaven” og Besshøe. Jeg kunne gå på ski helt til 1750 moh før jeg måtte traske meg oppover den bratte ura. Høydemetrene tæret på kreftene, og for hver 200 høydemeter tok jeg en kort matpause for å ikke gå meg tom. Etter mye sliting og svetting stod jeg på toppen av majestetiske Besshøe! Her tok jeg meg god tid til å spise og ringe hjem før jeg rant ned til teltet via en avstikker på Bukkehøe (1787). Denne ettermiddagen var minst like deilig som den forrige. Skylaget hadde sprukket opp, og jeg ble bare enda mer brun der jeg lå ved Bessvatnets bredd i ettermiddagssolen.

Turdata:
11 timer
43 km
2600 høydemetre
6 sikre topper > 2000 moh.

Søndag 19. april – Heimdalshøe og hjemreise over Flya

Utrolig hvor lenge jeg sov denne natten. Etter å ha spist Spagetti à la Capri forrige dag sovnet jeg pladask klokken 19.30 og stod opp klokken 08.00. 12,5 timer søvn på hardt underlag er en stund! Det blåste litt mer denne dagen, men sola skinte som alltid før. Etter frokost pakket jeg sakene i pulken og rant ned til Bessheim. Jeg bestemte meg for å ta en liten tur i dag også siden jeg ikke ble helt knekt forrige dagen. Målet ble kommunetoppen i Nord-Fron; Heimdalshøe (1843). Bilen ble parkert i en veilomme vest for Bruskardstjønne, og jeg kunne se at jeg ikke var alene på tur denne dagen. Det nærmest krydde av turister rundt Leirungsdalen og på Valdresflya.

Jeg sparte ikke vesentlig på kreftene oppover bakkene mot Heimdalshøe. To korte stopp hadde jeg før toppen ble nådd etter ca. 1t 45min. Føret var bra og hardt og det var flere mennesker på vei opp mot denne perlen på østsiden av Valdresflya. Her var det flott utsikt over Østre Jotunheimen som ble nytt selv om vinden var nokså sur. Etter 15 minutters rast suste jeg ned til bilen. Nøyaktig 15 minutter senere satt jeg der med tørre klær og kjørte mot Beitostølen hvor jeg fortærte en himmelsk Peppes Pizza med rømmedressing! Hjemover mot Oslo satt jeg igjen med god samvittighet og lykke over å ha opplevd en helg som dette, alene blant de vakreste tinder.

Turdata:
2t 10min
12 km
715 høydemetre
1 kommunetopp

Jeg tar farvel med Bessheim i bakgrunnen.


Neste morgen åpner Valdresflya!


Vakkert lys bak Besshøe.



Beleilig å finne rennende vann ved siden av leirplassen.



Tidlig fredag morgen setter jeg kursen mot Nautgardstindane. I bakgrunnen ses Heimdalshøe ved månen.



Flere reinsflokker kom til syne rundt Nørdre Tverråe. I bakgrunnen ligger Russli-Rundhøe (1831).



Her renner Nørdre Tverråe under snøen, og bak ser vi selveste Nautgardstinden (2258).



Fra Hindflyin ser man Austnubbmassivet.



Fra Øst for Austnubben (2020) mot Besshøe (2258), Nautgardstinden (2258) og Stornubben (2174).



Fra Øst for Austnubben mot Austnubben (2049) og Trollsteinhøe.



Østover mot bla. Rondane og Heidalsmuen (1745).



Nordvestover fra Austnubben mot bla. Glittertinden (2464) til høyre.



Austnubben, Aust for Austnubben og Veslnubben (2055).



Fra Stornubben og videre mot Austre (2194) og Store Nautgardstinden og Nautgardsoksle.



Stornubben sett fra 2098-kandidaten.


Stornubben sett fra nordøstryggen til Austre Nautgardstinden. Hitenfor i bildet ser man toppen jeg mistenkte var kandidat og jeg gikk gjennom skavlen...



Nautgardstinden fra Austre Nautgardstinden. Nå er det bare å gi gass!!!



På toppen, johooo!



Panorama fra toppen av Nautgardstinden. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17317



Nordvestover fra Nautgardsoksle (2089).



Nautgardstinden sett fra Nautgardsoksle.



Herlig renn ned fra Nautgardsoksle til Russvatnet! Austre Hestlægerhøe (1950) og Russfjellet i bakgrunnen.



Idylliske Russvassbue.



Nautgardstindmassivet sett fra Besstrondfjellet.



Stemningsfull morgengry over Russvatnet.



Gloptinden (1678) innerst ved Russvatnet med Austre Surtningssue (2078) til høyre.



Babyrosa morgenlys over Austre Surtningssue.



De første solstrålene faller på Kollhøin.



Tåkehavet dannes mens Nautgardstinden dukker opp av det.



Snart oppe på breplatået.



Russvatnet med omliggende tinder sett fra like ved 2122 punktet.



Surtningssutoppene dukker opp med hovedtoppen (2368) sentralt.



Mot Besshøe og Austre Surtningssue fra pkt 2122.



Surtningssue med det stilige brefallet mot Blåbrean sett fra Surtningssuoksle (2222). Til venstre ses tvillingkandidaten.



Panorama fra Surtningssuoksle. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17316



Besshøe og Nestaustre Surtningssue (2035) sett fra "breøya".



Eggen ut mot Austre Surtningssue 2078 og 2070 var en artig avveksling.



Den siste bratte bakken før Austre Surtningssue (2078).



Tilbakesyn fra toppen av Austre Surtningssue (2078).



Mot Midtre (2251), Sørtoppen (2302) og Store Surtningssue (2368) fra eggen ut til Nordaustre Surtningssue.



Eggen ut mot Nordaustre Surtningssue med Gjendealper bak.



Austre Surtningssue og Kollhøin (1869) sett fra Nordaustre Surtningssue.



Panorama fra Nestaustre Surtningssue. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17315



Skue nedover brefallet på Surtningssubrean.



Fra Midtre Surtningssue mot Austre og Nestaustre Surtningssue.



Panorama fra Midtre Surtningssue. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17314



Nå bærer det ned i tåkehavet i Glopåedalen. I bakgrunnen ruver Surtningssue Sørtoppen.



Under skyene kom bla. Gjende, Sjugurdtinden og Memurudalen til syne.



Gloptinden, Nedre Russglopet, Russvatnet og Besshøe. Snart skal jeg ta fatt på de siste bakkene til Besshøe.



Oppover mot Besshøe. Over skyene ser vi bla. Knutsholstinden (2341).



Yeah! På toppen av Besshøe (2258)!!! :D Heimdalshøe (1843) bak.



Panorama fra Besshøe. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17313



Besshøe med Besshøbrean sett fra Bukkehøe (1787).



Heimdalshøe er neste dagsmål!



Endelig er Valdresflya åpen! Bak ser vi innover Leirungsdalen med Rasletinden, Munken, Leirungskampen og Kvitskardtinden ruvende rundt.



Panorama fra Heimdalshøe (1843). Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=17312



På toppen av Heimdalshøe. Her var det en turpost også gitt!



Rute over Nautgardstinder+Nubber:



Track over ruta til Surtningstinder og Besshøe:



Detaljtrack over Surtningssubrean:



Detaljtrack over Besshøe:



GPS-track over ruta til Heimdalshøe:

Ingen kommentarer: