onsdag 24. juni 2009

Hesthøe, Hestbrepigger og Trollsteinhøe

Skrevet av Sondre

Natt-tur til Hesthøe og Austre Hestbrepigger 24-25. juni

Jeg kom fra Sandvika med buss til Fagernes hvor jeg møtte Morten. Sola stekte på himmelen, og varmen var til å få hodepine av. Vi ønsket derfor å ta førstkommende tur om natten for (1) slippe den ”irriterende” varmen og (2) det er lettere å måle kandidattopper i mørket. Da vi satte av sted klokken 23.30 oppover fra Heimste Lundadalssætri fikk vi øye på en rev som pilte oppover i furuskogen, et prektig syn. Kalenderen viste midtsommer så det ble aldri helt mørkt. I været var det høytrykk og ingen skyer kunne ses på himmelen, så dette lå an til å bli en topp tur! Vi bestemte oss for å følge elven på sør/øst-siden fordi vi var usikre på om sommerbrua lenger oppe var satt opp. Elva var svært stri så den kunne derfor bli vanskelig å krysse. Den stien som er avtegnet på kartet på sørsiden av elva er meget utydelig. Den viste seg et par ganger før den forsvant. Eneste utfordring annet enn litt slåssing blant bjørkekrattet var å krysse Sandgrovi som fosset nedover fjellsiden under Moldulhøe (2044). Vi fant bare ett sted som så greit ut å krysse. Her måtte vi hoppe over elva blant glatte steiner, og mistet man balansen ville vi fått oss en sklitur nedover svabergene der elva rant. Det gikk greit for seg og tallrike gjesp senere hadde vi forsert ura opp til Hesthøe (2021). Dette var den eneste 2k-toppen jeg manglet mellom Lundadalen og Bøverdalen så det smakte godt.

Soloppgangen i øst var utrolig vakker og det ga et rosa lys over Jotunheimen og Hestbrepiggene. Slike opplevelser gjør sterke inntrykk på en toppoman tinderangler. Vi målte kandidaten øst for hovedtoppen, men det som var dritt var at vi hadde glemt spade. Det lå nemlig en del hard snø på sadelen til denne kandidattoppen. Så etter en stund med slitsom graving med føttene fant vi fast grunn. Toppen er veldig usikker, men ganske sikkert ingen pf10-topp. Med laseren fikk vi 9,6-9,8 pf. Ned fra Hesthøe og over Storberka mot Heksete var det mye småråtten snø som enda ikke er smeltet bort. Begge hadde med truger, men Morten slet noe voldsomt med sine. Enten er det teknikken han hadde problemer med eller så er trugene feilmontert. Til slutt stod vi på toppen av Heksete, en topp som det har vært mye diskusjon om har 10 pf eller ikke. Med GPS-måling fikk ingen av oss mer enn 8 pf så den er nok bare å glemme. Men så stakk vi bort på en kandidat jeg hadde lagt merke til på min tur over Hestbrepiggane i april (http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/lomseggje-og-hestbreapiggane.html). Den ligger mellom Midtre og Austre Hestbreapiggen. Etter krevende målearbeid ble resultatet at denne har 11 pf!! Så alle 10pf-samlere som er usikre på om de har besteget denne toppen, må de tilbake til denne her.

Returen over Storberka og ned til Lundadalen tok sin tid, særlig for Morten som hadde gitt opp trugene og gikk på føttene med hyppige gjennomtråkk. Nede i Lundadalen var det idyllisk. Grønn lyng, turkis breelv og hvite tinder er en uslåelig kombinasjon når det gjelder natur. Vi tok en 45 minutter lang lur i lyngen som var veldig behagelig. Sommerbrua var for øvrig satt opp så vi fulgte hovedstien tilbake til bilen. Klokken var nå 13, og etter en lang natt gjorde det seg godt med en 3-timers siesta ved Lom. Resten av torsdagen brukte vi til å klatre litt i Tronoberget klatrefelt, spise Lom-burgeren, ta et bad ved Lemonsjø og slå opp teltet i et myggfylt område ved Randsverk.

Trollsteinhøene+”Vesletrollet” 26. juni

(se også: http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=17061)

Vekkerklokka ringte klokken 03.00. Morten nektet å våkne så alarmen gjentok seg flere ganger. Det var faktisk ganske kaldt og fuktig denne morgenen, men været var fortsatt knall. Noe frossen fikk jeg pakket inn teltet og vi duret bilen inn til Bergenuss parkering i Veodalen. Her stod det en del bobiler som SIKKERT hadde planer om noen drøye fjellraid. For å komme til Trollsteinkvelven peilet vi oss først opp mot en diger stein oppe i hallet før vi rundet fjellsiden inn til Kvelven. Morgensola strålte rosa lys på Veotindene, meget vakkert (ja, det er banalt). Den største plagen var de store svermene meg mygg, en kunne ikke ta pauser uten å bli spist levende. Jeg orket dem ikke lenger og økte tempoet oppover ura mot 1996-toppen. Ikke før på 1800 moh stanset jeg og fikk slått i hjel de dumdristige myggene som hadde fulgt etter. Morten lå litt bak så jeg holdt utkikk nedover ura etter ham. Det gikk 10 minutter, 15, så 20 minutter, men ingen Morten å se. Jeg satt fra meg sekken og ruslet et godt stykke nedover helt til jeg fant en snøfonn som begge våre sko hadde forsert. Da har han passert meg ved å gå lenger vest! Jeg holdt tempoet oppover ura og møtte ham ikke før etter 1996-toppen der han satt ved foten av Austre Trollsteinhøe (2090).

På Austre Trollsteinhøe er det 2-3 topper. Jeg stakk oppom alle for å være på den sikre siden. Med en GPS-måling viste det seg at toppen lengst vest var den høyeste selv om det sier seg selv om en er der i klarvær. Fra toppen kunne vi skue bort på Vesletrollet. En kandidattopp som ligger på Store Trollsteinhøes nordrygg. Dette er dagens hovedmål, å få lasermålt denne toppen. Spennende skulle det bli. Vi gikk langs nordstupet på Store Trollsteinhøe (2201) hvor det lå en diger skavl vi måtte holde avstand til. Deretter satte fulgte vi nordryggen ned til Vesletrolles sadel. Litt klyving måtte til for å komme helt ned dit, men det gikk fint for seg. Morten hadde vært her før med Lena (http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=9178 ) i juli 2007. De brukte sikring opp til toppen den gang, noe vi hadde med oss i dag også. Men toppen så i grunn ikke så vanskelig ut, noe Morten mente å huske at det heller ikke var. Jeg tok på meg svasko for sikkerhetsskyld og hadde med et tau (for å ta en evt. rappell) oppover. Først måtte man over en liten og småløs egg før det ble litt klatring. Alle tak måtte prøves for glipper man her faller man langt. Det var faktisk veldig enkelt, og med en del rydding av løse blokker fikk vi laget nærmest en trapp til topps. Ikke mer enn grad 2-2+ klatring, i grenseland mellom gul og rød trekant. Blir det rød så er det fordi toppen er ganske utsatt. Begge to kom både opp og ned fra Vesletrollet uten tau. Men dessverre viste laseren bare pf 9 på denne toppen. Synd, fordi denne toppen er veldig artig, og fortjener å bli godkjent syntes begge. Det kan faktisk tenkes at den kan godkjennes. For mellom Trollsteinhøe og Vesletrollet ligger det en veldig smal sprekk som er ca. 3 meter dyp. Om man mener at denne sprekken gjør sitt til at toppen har pf 12 så bør man gå på denne toppen. Det er en vanskelig problemstilling om toppen skal godkjennes… Morten fulgte meg opp til Store Trollsteinhøe før han gikk strake veien tilbake til bilen. Jeg derimot gikk videre over Søre Trollsteinhøe (2161) og Gråhøe (2154) før jeg karet meg ned ura til Svartholsglupen. Herfra var det en endeløs marsj gjennom ur, lyng, snø og myr over Trollsteinkvolvens vidde. Likevel er dette område fantastisk og ganske folketomt. Faktisk møtte jeg på en person i nærheten Trollsteintjønne (1711), lurer på hva han hadde for planer?

Jeg krysset Bergenussa der elva begynte ned en kløft, deretter gikk jeg ned mot Bergenusstjønne og fulgte grusveien bort til parkeringsplassen der Morten hadde ventet i nesten 1 ½ timer! Turen vår ble avsluttet med en Peppes Pizza og et herlig bad i Heggefjorden.

Takk for turen Morten!

10t 30min
26 km
1675 høydemetre
4 topper > 2000 moh (+Vesletrollet)

Elva Skjøli buldrer under brua ved Heimste Lundadalssætri

Nydelig soloppgang på Hesthøe (2021)

Kandidattoppen øst for Hesthøe

Panorama fra Hesthøe. Billedlink: http://fjellforum.net/download.php?id=18260

Over Storberka mot Heksete. Bak ses Hestedalshøgde (2o91)

Snart oppe ved Heksete (2105) som ikke er noen pf10-topp

Utsikt innover Leirdalen i Jotunheimen

Den "nye" toppen mellom Midtre og Austre Hestbreapiggen. Hva med å kalle den Hestbreahøe?

Vakkert ved Ytste Lundadalssætri

Vårflom i Lundadalen

Utsikt innover Veodalen en junimorgen

Morten på vei innover Trollsteinkvelven med Trollsteinhøe bak

Austre og Store Trollsteinhøe. Vesletrollet er den taggen bak til høyre

Fra Austre Trollsteinhøe (2090) med utsikt mot Glittertinden (2464) og Grotbrean

Tidligere bilde av Vesletrollet 7. juli 2007 (Foto: Morten Helgesen)

Meg på Vesletrollet, synd at den antakeligvis ikke er en pf10-topp. (Foto: Morten Helgesen)

Panorama fra Vesletrollet. Billdelink: http://fjellforum.net/download.php?id=18259

På Store Trollsteinhøe (2201)

Mot Galdhøpiggenområdet sett fra St. Trollsteinhøe

Trollsteintjønne og Grotbrean sett fra Gråhøe (2154)

Idyll i Trollsteinkvelven. Bak stikker Grotbreahesten, Trollstein-Rundhøe og Svartholshøe opp